soi2016_sociala_medier

SNABBKOLL PÅ RAPPORTEN ”SVENSKARNA OCH SOCIALA MEDIER”

In Nyheter by punktpr

Årets Svenskarna och Internet från Internetstiftelsen i Sverige, IIS, har nu påbörjat sitt släpp med att publicera sin sociala medie-rapport, Svenskarna och sociala medier 2016. Och mediebranschens analyser lät inte vänta på sig. Vi älskar rapporter, så är det bara.

Och vi älskar den här rapporten, för det finns så vansinnigt mycket att grotta och gotta ner sig i. Social by Default, med Deeped Niclas Strandh och Sarah Larsson Bernhardt, släppte igår ett specialavsnitt av sin podcast med anledning av rapporten och sammanfattar en del av de mer intressanta delarna. Även Mediepodden, med Emanuel Karlsten och Olle Lidbom, var snabba på bollen och hann med både politikerdebatt och IIS rapport i höstens premiäravsnitt. Jag provar sammanfatta, och flikar även in med egna tankar, kring rapporten och dess innehåll. Ladda gärna ner rapporten själv, läs och gör dina egna analyser, och hör av dig så kan vi diskutera!

Facebook fortsatt gigant
Ja, det är faktiskt inte helt orättvist att kalla dem för giganter, Facebook är idag den plattform som flest svenskar använder. IIS skriver i sin blogg att Facebook förhärskar, tycker det var ett bra uttryck. Drygt hälften av svenskarna ska enligt rapporten använda Facebook dagligen, och så har det mer eller mindre sett ut nu under de senaste två åren (47 procent 2014 och 50 procent 2015). Så att på något sätt påstå att Facebook tappar i relevans är kanske att ropa hej (eller varg?) väl tidigt.

Men som Sarah Larsson Bernhardt väldigt bra påpekar i deras podcast så är ju Facebook så mycket mer än ”bara” Facebook idag, där kanske Messenger är den mest intressanta komponenten. Sara Öhman skriver på sin blogg om vilka nio kanaler vi behöver hålla koll på inför 2017 och där lyfter hon faktiskt Messenger som the one to watch inför nästa år. Och Facebook växer ju också, det måste vi komma ihåg. Nu lanseras Workplace, tidigare i år har vi sett flera förändringar som Facebook bland annat gjort i sin algoritm, och även hintar från Mark Zuckerberg om nya VR-funktioner tillsammans med Oculus. Så, to be continued är väl en rättvis summering.

Instagram och Snapchat vinner ungdomarna
Det är kanske lite ofint att klumpa ihop dessa två under samma rubrik men de är två kanaler som har väldigt mycket gemensamt. Och jag syftar inte främst på det faktum att de hejvilt snor idéer från varandra (The Verge gjorde en ganska bra sammanfattande film om detta). Nej det jag syftar på är deras gemensamma dominans i de yngre målgrupperna. I åldersgruppen 12-15 år krossar Snapchat och Instagram giganten Facebook. Sen ja, som fler har konstaterat, så har ju Facebook en åldersgräns vilket kan påverka att de har ett litet tapp i den här målgruppen men personligen så tror jag inte att det är någon orsak att hänga upp sig på.

Punkt PRs Jakob Mjöbring skriver i sin blogg på Resumé om Snapchats utveckling bland svenskarna och påpekar även han Snapchats betydelse för de yngre målgrupperna. Dessutom betydelsen för de företag och organisationer som har de åldersgrupperna i sin målgrupp.

Även LinkedIn går framåt – Twitter kämpar i motvind
Det har hänt grejer även för det numera Microsoftägda nätverket LinkedIn. Tjänsten som fortfarande ses mer eller mindre som ett digitalt CV kliver upp och någon gång-användandet ökar. Det är däremot tämligen stillastående på det dagliga användandet. Blir spännande att se vad Microsoft gör med tjänsten och hur den nu kommer att utvecklas men den lämnar fortfarande mycket att önska, om en får flika in en personlig reflektion.

För Twitter går det däremot fortsatt trögt i Sverige. Det fanns ändå någon slags hopp under 2015 när de som använde kanalen någon gång klättrade upp på 22 procent. Men till årets mätning är de alltså nere på 18 procent igen. Vad minskningen beror på är svårt att sia om ännu (väntar med spänning på den rapporten) men en stor påverkan kan inte minst vara att det visuella tar över mer och mer. Twitter har ju alltid varit mer för det skrivna ordet snarare än bilder och videos som snarare har varit mer av ett bihang. En teori i alla fall.

Statistiken ger oss inte alla svar
Men så här är det också, enligt rapporten har användandet av sociala medier i stort ökat, vilket också naturligtvis påverkar de enskilda kanalernas statistik. Den generella användningen av sociala medier har visserligen bara ökat med en procentenhet bland de som använder sociala nätverk någon gång i jämförelse med 2015. Däremot om en tittar på antal timmar per vecka på sociala medier så ökar användandet från 2015 till 2016 med knappa timmen i tid spenderad, från 6,4 timmar till 7,1 timmar, och det är en uppskattning som de svarande gjort över hur mycket tid de spenderar. Sen har vi sociala medier i mobilen, där vi till i år kliver över den magiska 50 procents gränsen för dagligt användande. Så även om det är kul att spekulera kring sociala medier framtid och existens så ger statistiken oss inte alla svar. Sen är jag ju lite vän av ordning och brukar poängtera att hur statistiken har införskaffats, vad det är som inkluderas i mätningen, hur frågorna är ställda, till vilka och så vidare, alltid har en inverkan på resultatet. Just saying.

Vad tar jag med mig?
Egentligen så säger den här rapporten tre väldigt viktiga saker enligt mig, som så många i branschen också varit inne på, nämligen:

  1. Det är, nu ännu mer än förr, otroligt viktigt att känna sin målgrupp. Var är de? Vilken kanal använder de? Vad gör de där? Varför är de där? Behovet av att ställa den här typen av frågor bara växer. Tekniken finns för att bättre pinpointa målgruppen, vi behöver bli bättre på att använda den.
  2. Vi blir mer och mer mobila i vårt användande, det vill säga vi använder mobilen jämt och till allt. Desktop i all ära men det är mobilen som verkligen bör vara alla företags fokus.
  3. Vi använder våra sociala medier på nya sätt, särskilt unga och särskilt på Facebook. I allt större utsträckning använder sig unga av Facebook för att dels samla information, dels omvärldsbevaka och ta del av nyheter. Lyssna gärna på Social by Defaults podcast där de har en bra utläggning om detta. Jag funderar spontant på implikationerna för exempelvis Google och de traditionella nyhetsmedierna, men det är en diskussion för en annan dag.

Skickar även med en liten passus kring e-postanvändandet och att det minsann inte är någon gammal utdöende relik från förr.

I övrigt ser vi väldigt mycket fram emot att ta del av hela rapporten Svenskarna och Internet 2016 när den släpps.

/ Johanna, PR-konsult på Punkt PR