kajen_umea_jakob_mjobring

TRE JOURNALISTISKA LJUSPUNKTER

In Nyheter by punktpr

Vi ser med glädje hur journalistiken står stark just nu. Eftersom journalistiken har varit loket för vår demokrati är alla ljusa tecken på att den verkar kämpa sig genom stålbadet av minskade intäkter från print och ökad konkurrens digitalt, otroligt välkomna. Ingen kan ropa hej ännu förstås, vi är bara i början på denna digitala resa. En resa där Facebook och Google med flera är långt före våra lokala och nationella mediehus när det gäller själva annonsaffären. Det är också en resa där en del av journalistiken rationaliseras bort av botar som kan skapa enklare sportreferat och väderprognoser med mera. Men vi kan ändå sålla fram tre ljuspunkter som lyser som vårsolen:

DN tar ett tydligt steg mot mer rikstäckande nyheter

En kan kanske ha arbetsrättsliga funderingar runt DN:s utspel att de nu söker frilansare på 23 orter. Men väljer vi att se glaset som halvfullt är det ju ett lyft att en av våra största dagstidningar åter öppnar fönstret mot hela vårt glesbefolkade land. Konsolideringen som DN har genomgått – att de endast verkar vilja vara en angelägenhet för Stockholm – kanske delvis är under omförhandling? I vilket fall är det positivt att en så pass stor aktör, som många av våra makthavare följer och läser, åter tycker att det är värt att satsa på bevakning av hela landet. Vem vet, TV4 kanske också tänker om 😉

 

Den grävande journalistiken är starkare än någonsin

Vår digitala strateg Jakob skrev i Resumé om styrkan i förra årets Stora Journalistpriset: ”Kan givetvis vara en viss del slump, men jag tror också att det finns en strimma hopp där att (de stora) mediehusen inser att grävande journalistik är det som skiljer dem ifrån klickjägarna, som är många fler. De vågar satsa på avslöjanden och längre jobb som inte alltid är säkra på att de ger utdelning, men när de gör det så skapar de stora värden för varumärket.”, läs hela inlägget här. Och lokalt ser vi hur Västerbottens Kuriren kammat hem nomineringar till Guldspaden även i år. Hatten av för den grävande journalistiken som varumärkesbyggare, hoppas att den i förlängningen också kan leda till intäktsökningar och att vi är villiga att åter betala för bra journalistik.

inlägg_journalistik_beskuren_punktPR

Exakt alla pratar om källkritik

För några år sedan var det inte många som stod på barrikaderna och pratade hur viktig källkritiken faktiskt är när vi har ett medielandskap utan tydliga gate keepers. Ingen talar om för oss vad som är sant, falskt, köpt eller alternativ fakta. Det är upp till oss själva. Då måste vi också ha kunskap och redskap. Och debatten – i kölvattnet av det Amerikanska valet, Trumps uttalanden om Sverige och en massa andra faktorer – har faktiskt börjat ge oss de redskapen. Framförallt har debatten lyfts från att enbart beskylla de stora plattformarna (Facebook och Google) till att också handla om vårt eget ansvar. Visst ska dessa plattformarna gör sitt, men ytterst är det ju du och jag som delar och sprider som måste lära oss. Till exempel har IIS sjösatt en bra satsning. Vi fick häromdagen också den första Källkritikens dag där inte minst Metro gjorde en ambitiös satsning i Stockholm, som finns att kika på. Kunskapen finns där ute. Nu är det upp till oss.

Vi tar med oss dessa tre ljuspunkter och hoppas att de också går att omvandla till intäkter för de seriösa mediehusen i denna tid när journalistiken står urstark.

Tyckte du att detta var intressant? Signa upp för vårt nyhetsbrev för fler intressanta ämnen – eller hör av dig för en workshop eller föreläsning.