Mark Zuckerberg, Facebook 10 year plan

TIO ÅR MED FACEBOOOK – JAKOB SOMMARSPANAR

In I huvudet på oss, Spaning by punktpr

I augusti är det exakt tio år sedan Jakob loggade in på Facebook och startade upp sin profil. Utvecklingen av plattformen har både drivit på och följt den digitala utvecklingen. Följ med Jakob på en lång, personlig och nostalgisk sommarspaning på ämnet. Lägg dig tillrätta i hängmattan.

Facebook Timline Jakob
Mitt första inlägg på Facebook den 30 augusti 2007, klockan 13:46, var ganska enkelt. Det stod bara ”working”. Och så där var ju uppdateringarna i början. Korta och koncisa statusuppdateringar, i dess rätta bemärkelse. Men de kom å andra sidan ganska ofta. Klockan 16.59 samma dag skrev jag ”Laughing” och en minut senare var det tydligen dags för ytterligare ett inlägg – ”putting things together”.

”Något av ett defining moment”

Min första bekantskap med Facebook var något av ett defining moment för mig. Som när jag på journalistutbildningen i mitten av 90-talet upptäckte e-postlistor och obskyra diskussionsforum där du kunde diskutera smal indiemusik med likasinnade. Tänk att så många människor tycker som jag, och jag kan prata med dem alla! Eller när jag långt tidigare hörde London Calling med The Clash för första gången och förstod att musik kunde låta så där fantastisk bra och dessutom ha ett budskap. Den där svindlande och konstiga känslan att nu sker det faktiskt något som kommer att förändra mitt liv i grunden. Du förstår förmodligen inte direkt vad eller kanske inte ens hur, men du förstår att det är viktigt. Jag hade för övrigt samma känsla när jag träffade min fru på krogen Rex i Umeå för första gången, men nu blir vi kanske väl personliga. Åter till ämnet.

Skivomslag The Clash, London CallingDet var filmaren David Kvart som numera driver Fejan Outdoor som visade mig Facebook. Han förklarade att han till exempel kunde se vad hans kompis i USA gjorde. Och för mig var det som sagt en omvälvande insikt. Samtidigt började jag arbeta med studentrekrytering vid Umeå universitet. På universitetet blev Facebook en given kanal, parallellt med Bilddagboken (som numera heter Dayviews) och inte minst Apberget (som stängdes ned den 30 juni 2011) samt en del större bloggplattformar. Och Spotify drog igång sin gratistjänst och var en utmärkt annonsplattform mot unga vuxna. Vi flög in två blivande studenter som fick prova på Umeå universitet och staden under Brännbollsyran. Deras upplevelse sände vi live på Bambuserfaktiskt i samarbete med Nico som nu är vd på systerbyrån Halleluja.

Så ser framtiden ut – om du frågar Jakob

På tio år hinner det hända en hel del. Många plattformar har kommit och gått, samtidigt som Facebook står stadigt kvar – urstarka räknade de alldeles nyss in 2 miljarder aktiva användare i månaden. De är starka både som annonsplattform, men även som infrastruktur för vårt digitala liv. Men om vi blickar framåt då?

Trippel espressoTio år. År 2027. Du vaknar av väckarklockan som består av en filmsekvens med havsljud från en söderhavsö som projiceras på din sovrumsvägg. Du ber din digitala hemassistent att visa och läsa en uppdatering av nyheter och väder. Hemassistenten börjar även brygga en trippel espresso och bokar dig en gemensamhetsbil till klockan kvart i åtta. Du kollar din hälsodata som har registrerats av dina sängkläder och postats till din hälsoprenumeration under natten. Alla värden ser okej ut, du verkar få leva ännu en dag. Din hemassistent – uppdaterad med det senaste inom AI – hjälper dig givetvis också att välja ut kläder som ska maximera det goda intrycket av dig på de möten du har i kalendern. Assistenten påpekar att en trippel espresso kan medföra en väl hög koffeinnivå inför din inbokade friskvård, ett spinningpass. Du viftar bort varningen – lite rebell måste man ju få vara.

Har vi kvar Facebook år 2027?

Jag tror att våra giganter – Google och Facebook – med sina olika plattformar är fortsatt stora och dominerande. Däremot kommer nog den digitala utvecklingen att ha sprungit ifrån många företag.

De har helt enkelt gett upp att själva bli mediehus och skapa innehåll då de inte längre mäktar med att kreera själva. Istället köper de in sig i andras kanaler. Ägarna av dessa kanaler är en mängd duktiga innehållsskapare, vi kan kalla dem influencers. Det kommer givetvis att finnas kvar några duktiga och välskötta mediehus, som klarat av omställningen när Google och Facebook under några år stal i princip hela annonskakan, men de är förmodligen fortsatt ganska beroende av både Google och Facebook. Och någonstans på vägen har vi troligtvis också fått nya verktyg där köpare, influencers och kanalägare kan mötas. Jag behöver inte (och kan inte) längre köpa reklam som avbryter människor för att få uppmärksamhet, istället får jag hjälp att skapa relevant innehåll för en målgrupp som jag vet vill ha mitt budskap.

Framgångsrika varumärken

Hur ska vi då som varumärkesägare resonera i dag för att vara framgångsrika år 2027? I mina ögon finns det egentligen bara ett sätt att förbereda sig på och det är du måste leva ditt varumärke. Du måste se till att inte bara du, utan hela ditt företag är ditt varumärke. Om alla medarbetare och allt ni gör kommunicerar varumärket har du inte bara en mängd kanaler, du har dessutom järnkoll på vad ni ska säga och hur ni ska agera i varje ensklit läge. På det viset blir det kristallklart för dina kunder varför de ska välja dig, hur de ska prata om dig i sina kanaler och rekommendera dig för sina vänner.

Enkelt? Nej knappast, men långt ifrån omöjligt eller ouppnåeligt. Det blir tydligare för varje dag att vägen till framtiden går via de grundläggande värderingarna. Har du gjort hemläxan med en ordentlig värdegrund– som är mer än bara vackra formuleringar – med budskap och innehåll som ditt företag och dina medarbetare verkligen står för, då är ni snart där. Det ger dig möjlighet att dels kommunicera det själv i egna kanaler, dels hitta någon eller några med mer effektiva kanaler som står för samma saker och som kan hjälpa dig att nå ut.

Rusta dig rätt för de närmaste tio åren:
  • Sätt en fungerande värdegrund och kommunicera den tydligt och återkommande till alla medarbetare
  • Riv murar och silos inom företaget – kommunikation måste vara hela företagets angelägenhet, inte en speciell avdelning längst ner i korridoren
  • Byt marknadsföring mot värde och kunskap – sluta avbryt och bjud in kunderna när de passar dem
  • Förse medarbetarna med rätt redskap – värdegrunden (som sagt) men också tydlighet när de ska och inte ska kommunicera, hjälp dem att behärska kommunikationen
  • Börja prioritera bland dina kanaler: ska du bygga egen kanal eller är det bättre, mer effektivt, för dig att du köper in dig hos andra?
  • Förbered din organisation på att rörlig och muntlig kommunikation blir viktigare än skriftlig
  • Omvärldsbevaka på riktigt, omfamna förändring och digitalisering och var beredd på att snabbt kunna anpassa ditt företag

Vill du få mer inspiration eller hjälp att utveckla ditt företag, hör gärna av dig till Jakob eller någon annan i gängetPrenumerera på vårt nyhetsbrev för att hålla dig uppdaterad om vår syn på utvecklingen.