Gruppbild från kontoret, fotograf Sara Almgren

GE KUNDEN VAD DEN VILL HA – RELEVANT INNEHÅLL

In I huvudet på oss, Nyheter by punktpr

I sommartider, då många kontor går på lågvarv, är det lätt att falla tillbaka i gamla vanor och övergå till information – snarare än kommunikation. Men det vill vi råda bot på med en liten boost av innehåll!

Påminnelse om den ”nya” målgruppen

Tiden då du kunde bestämma vad din målgrupp eller dina kunder ville ta del av är förbi – det har branschen diskuterat länge nu. Envägskommunikation byts till dialog och medskapande.

Istället bör mottagaren få ett innehåll som den vill ta del av. Och som är relevant. För att kunna leverera relevant innehåll behöver du lära känna din målgrupp. Och då pratar vi inte ålder, kön, inkomst. Utan vi pratar om att lära känna dem på djupet – något som Sara spanat om tidigare.

Sökhistorik ger ledtrådar om din målgrupp

Tidigare i sommar bloggade Jakob på Resumé om en sajt som visar vad svenskarna söker information om på Wikipedia. Vad danskarna söker på, vad som söks mest i Polen. Läs Jakobs blogginlägg så får du veta mer, rätt vad det är så har du dig en ny favoritsajt för att hitta bra innehåll. Nyttiga insikter som kan komma väl tillhanda när du sätter dig och ska fundera över vad lämpar sig just i dag – och för just din målgrupp.

Trender på Wikipedia

Trender på Wikipedia

Fler tips på innehåll och innehållsstoff

Vill du lära dig mer om hur du skapar och strukturerar upp ditt innehåll? Kontakta innehållsproducent Johanna för ett möte så kan hon berätta mer. Sena kan vi även tipsa om temadagar och hur du kan använda dig av dem när du skapar och planerar. Mer om temadagar kan du läsa här.