Huvudbild

Välj rätt influencer för ditt varumärke

Genom influencers finns det stora möjligheter att bygga upp en trovärdig och långsiktig relation med dina slutkunder. (Läs tidigare blogginlägg som förklarar vad en influencer är). För att samarbetet ska bli så bra så möjligt gäller det att välja rätt typ av influencer: nano, micro,...

Marketoonist influencer

En influencer är en påverkare – eller vad gäller egentligen

Influencers syns överallt i dagens medielandskap, men vad är egentligen en influencer? Vad jobbar de med? På vilket sätt skiljer det sig ifrån att vara en påverkare? Ordet influencer betyder rakt av; influerare, vilket är en person som påverkar sin omgivning. Det innebär att influencer och...

Olov Hjärtström Baudin

Så fångar du redaktionens intresse

En vanlig arbetsdag får den lokala nyhetsredaktören – alltså nyhetschefen på redaktionen – mängder med pressmeddelanden. En svettig dag kan det handla om hundratals. Det vet jag själv efter att ha suttit just på den stolen och från att fortlöpande ha fört resonemang med nyhetscheferna om...

Därför tävlar vi i PR-tävlingar – eyes on the prize 

I veckan blev det klart att vi på Punkt PR tillsammans med vår kund OK Västerbotten har nominerats både i den internationella PR-tävlingen Sabre Awards och i In2 Innovation Summit, för det strategiska arbetet med OK Västerbottens varumärke och kampanjen Tillsammans är bäst. Dessa utmärkelser är...

Tre F som hjälper dig genom krisen

Olov har deltagit i den årliga internationella konferensen för kriskommunikation – Crisis Communication i Berlin – och slår fast hur du bäst tacklar kriser: Förberedelser (planer, övningar och koll på potentiella kriser) Förtroende (som du förtjänar genom att agera klokt och långsiktigt gentemot alla intressenter) ...

Dagens Nyheter den 13 april 2018.

Svenska Akademien gör alla fel i sin krishantering

Olov Hjärtström Baudin har med stor nyfikenhet följt Svenska Akademiens krishantering och tittar här närmare på misstagen och på vad akademien måste göra för att återvinna omvärldens förtroende. "Det är ett beteende som inte ens var anständigt för 230 år sedan" sammanfattar han. Till att börja...

Facebook data sociala medier

Facebooks dataaffär och hur den påverkar dig

Det har knappast undgått någon att Facebook är i rejält blåsväder just nu. I sju korta punkter ska vi försöka förklara vad som har hänt, reda ut vad det innebär för de som arbetar med Facebook, vad det innebär för dig som privatperson på Facebook...

bevakning och mätning

Så kan mätning och bevakning driva din affär

Hur kan kommunikation hjälpa mig driva affär, stärka varumärket och nå verksamhetens mål? Kort svar: håll koll och mät kommunikationens effekt! Därför är bevakning och mätning en affärskritisk fråga.  Bevakning och mätning – en ledningsfråga Alla chefer, ledningsgrupper och styrelser vet att strategier och mål är avgörande...

Punkt PR:s Malin Vikström och Sofia Westerlund.

2017 och 2018, en sista utblick från Punkt PR

En sista tillbakablick och spaning för framtiden kommer från Punkt PR:s projektledare Malin Vikström och vd Sofia Westerlund. Denna gången är temat företags- och affärsutveckling och kommunikationens roll i detta. 2017 – Vilken trend eller händelse tar ni med er därifrån? Sofia: Som chef och ledare, som kvinna...

Temadagar innehåll semla

Fettisdagen: Temadagarnas temadag

I dag är ingen vanlig dag, i dag är det semlornas dag. Vi lovar att du kommer att stöta på många vackert pudrade bullar i dina sociala medier, men också en hel del ovanliga kombinationer som Nachosemlan och Semmelkladdkakan. För att inte tala om den redan klassiska Semmelwrapen. Just i dag...