Fredrik Pallin, PR-expert på Punkt PR, som har skrivit en bok om sociala medier för företag.

Därför är sociala medier viktiga för företag

Förvirrad i sociala medier-djungeln? Nu kan du andas ut. Vår vän och PR-expert, Fredrik Pallin, har skrivit boken “#gördetnu – så lyckas ditt företag med sociala medier”.

Fredrik Pallins bok “#gördetnu – så lyckas ditt företag med sociala medier”.

Det här är boken han egentligen borde ha skrivit för flera år sedan. Fredrik Pallin, PR-expert och en av våra tre rådgivare i huvudstaden, har frågat sig både en och två gånger om det fortfarande är relevant att skriva en bok om sociala medier för företag.

Svaret? Ja. Absolut ja.

“Jag träffar dagligen företag som är vilsna kring vad de ska göra i sociala medier och framför allt varför. Det är en sak att sätta upp ett antal kanaler – men en helt annan att hitta affärsnytta.” – Fredrik Pallin

Boken varvar fakta om de vanligaste sociala nätverken med tips kring hur du som företag eller organisation ska arbeta med dessa för att skapa mervärde. Allt är också kombinerat med konkreta, goda exempel.

 

Sociala medier ger effekt

Varför ska då företag jobba med sociala medier? Jo, för möjligheten att skapa så kallade call to actions – helt enkelt att få något att hända. Det kan röra sig om allt från att få fler ansökningar till lediga tjänster eller öka antalet som trycker på köp-knappen i ens webbutik. Eller att motivera fler att följa företaget, och få dem att vilja dela och engagera sig i ens nyheter. Fredrik berättar:

“Det handlar om att vara där målgruppen är. Att enbart ha en hemsida räcker inte, det är ännu viktigare att finnas på de plattformar där kunderna befinner sig.”

 

Bota digitalpaniken

Många blir lätt panikslagna vid tanken på att starta upp ett arbete i såväl sociala medier som andra digitala kanaler. Med boken hoppas Fredrik Pallin kunna bota lite av den där digitalpaniken:

“Jag vill avdramatisera och inspirera företag att våga prova. Ta en kanal i taget och testa dig fram. Det viktigaste är att man #gördetnu, som titeln uppmanar till. Det finns ingen anledning att vänta – eftersom konkurrenterna förmodligen redan är där.”

 

Ord att minnas

I bokens avslutande kapitel läser vi dessa kloka ord, som även får avsluta vårt blogginlägg:

“Genom att börja redan idag och ta några steg i taget kommer du att undvika digital panik i framtiden och bygga en stark grund för en aktiv och lönsam närvaro på nätet.”

 

Boken ges ut av Bullet Point Publishing i december. Tips! Använder du koden “punktpr” får du 100 kronor rabatt.







Här är det kakor!

Vi använder cookies för att bättre förstå vad du som besökare uppskattar på vår webb samt för att kunna annonsera på sociala medier. Är det okej med dig? Läs vår integritetspolicy.