Därför tävlar vi i PR-tävlingar – eyes on the prize 

I veckan blev det klart att vi på Punkt PR tillsammans med vår kund OK Västerbotten har nominerats både i den internationella PR-tävlingen Sabre Awards och i In2 Innovation Summit, för det strategiska arbetet med OK Västerbottens varumärke och kampanjen Tillsammans är bäst.

Dessa utmärkelser är två exempel av många på nomineringar och priser som vi erhållit sedan starten 2009. Att tävla är något som vi prioriterar högt av flera anledningar. Varför, kan man fråga sig? För oss handlar det framförallt om följande:

  1. Håller fokus på affären

För att lyckas i PR- och kommunikationstävlingar måste du kunna påvisa effekt, alltså resultat. Det handlar om att visa hur PR och kommunikation har skapat effekt för företaget eller organisationen, för deras varumärke och affär. Ju större effekt och grad av måluppfyllnad, desto större chans att vinna. Tävlingarna hjälper oss att aldrig tappa fokus på kunden och deras affär – därav mantrat ”eyes on the prize”.

  1. Skärper träffsäkerheten

Bra kommunikation är inte lika med storslagna och dyra kampanjer. Bra kommunikation är den som ger effekt, gör nytta för kunden – och träffar rätt i fråga om målgrupp och tonalitet. Att låta tävlingsmodellen styra arbetsprocessen är klokt eftersom det hjälper oss att göra precis det som behövs. Vi utgår ifrån en tydlig utmaning och sätter upp mål, tar ut det via en strategiskt klok och kreativ lösning och toppar med ett resultatfokuserat genomförande.

  1. Gör att vi kan mäta oss mot de bästa

Att tävla med och mot de vassaste experterna – och bli bedömd av de allra bästa – är nyttigt, för oss som byrå och för våra kunder. Det utvecklar oss alla, helt klart! Att det är roligt att bli nominerad och vinna är såklart bonusar som bygger stolthet i gruppen.

Vi strävar därför efter att vårt arbete ska ge resultat och finnas med i snacket om de mest prestigefyllda priserna i Europa, inte bara en gång utan upprepade gånger över längre tid.

Sedan starten 2009 har Punkt PR fått följande nomineringar:

• 4 nomineringar till Sabre Awards och EMEA In2 Innovation Summit

• 4 nomineringar till European Excellence Awards (en vinst)

• 3 nomineringar till Stora PR-priset (en vinst)

• 2 nomineringar till Spinn

• 2 nomineringar till Gyllene Hjulet (en vinst)







Här är det kakor!

Vi använder cookies för att bättre förstå vad du som besökare uppskattar på vår webb samt för att kunna annonsera på sociala medier. Är det okej med dig? Läs vår integritetspolicy.