Facebook data sociala medier

Facebooks dataaffär och hur den påverkar dig

Det har knappast undgått någon att Facebook är i rejält blåsväder just nu. I sju korta punkter ska vi försöka förklara vad som har hänt, reda ut vad det innebär för de som arbetar med Facebook, vad det innebär för dig som privatperson på Facebook samt hur du kan skydda din data. 

1. Vad har hänt?

År 2013 lyckades en forskare vid Cambridge University – Aleksandr Kogan – komma över data från 300 000 Facebookanvändare via en quizapp. På grund av en miss från Facebook kunde han via de här 300 000 individerna sedan nå deras respektive vänner, totalt “tiotals miljoner användare”, som Facebooks grundare Mark Zuckerberg själv uttrycker det. Den här stora mängden data har sedan använts av företaget Cambridge Analytica som, faktiskt relativt öppet, skrutit om att de hjälpte Trump vinna det amerikanska valet och att de hjälpte Brexitsidan i Storbritannien.

Detta har Facebook vetat om och de har bett Cambride Analytica att radera sin data, vilket tydligen inte har skett. Det är förstås ett stort misstag av Facebook.

Mark Zuckerberg, Facebook CEO

2. Hur påverkar det dig som annonsör?

Kortsiktigt påverkar det dig inte alls. Långsiktigt är det förstås inte bra för Facebook att vi användare tappar förtroende för plattformen. De riskerar att vi som privatpersoner kanske väljer att sluta använda tjänsten eller att använda den mindre.

Och det skulle i längden inte vara bra för dig som arbetar med att nå ut på Facebook eftersom all annonsering på plattformen bygger på den data vi lämnar ifrån oss. På sikt innebär det också ett minskat målgruppsunderlag, alltså att de personerna du vill nå i allt större utsträckning finns någon annanstans än på Facebook. Men det är fortfarande en lång väg dit.

3. Som företag, ska du vara tveksam till att finnas kvar på Facebook?

Det finns säkert företag och annonsörer som kommer att försöka plocka etiska poäng och få en stunds uppmärksamhet genom att kliva av Facebook eftersom de har misskött sig. Nordea meddelade till exempel att deras etiska fonder avvaktar utvecklingen innan de investerar i Facebook igen.

Men på det stora hela tror vi ändå att Facebook med Mark Zuckerberg i spetsen kommer att rida ut även detta blåsväder. De har erkänt sin skuld och skyller inte ifrån sig, de säger sig istället vilja ta ansvar. Visst påverkar detta Facebooks varumärke, det syns inte minst på börskursen. Samtidigt är det en väldigt flyktig mätare av förtroende och kursen har redan hämtat sig en del.

4. Ska du som privatperson vara tveksam inför att vara kvar på Facebook?

Det alla ska ta med sig från den här affären är att ha bättre koll på vad det är man gör på nätet. Du ska vara medveten om att allt du gör spåras och syns. Och används av annonsörer i andra änden.

I grunden är det en rätt smart tanke. Det borde leda till att du får se annonser som du verkligen är intresserade av, men i praktiken verkar det vara lång väg kvar tills  det blir verklighet. Vi ser fortfarande stora mängder irrelevanta annonser. Och det som skrämmer många i det här är att vara övervakad.

Är du bara medveten om det och tänker till innan du gör nästa quiz – och kollar vilka du har gett access till dina Facebook-uppgifter – kan du hålla dina spår på en hyfsad nivå. Se mer under punkt 6 hur du gör för att skydda din data.

5. Hur kan den här spårningen och kartläggningen fungera?

Till exempel skulle vi kunna rikta en Facebookannons mot alla de som under de senaste 30-180 dagarna läst detta blogginlägg via en telefon med iOS som operativsystem.

Den här typen av spårning görs genom en pixel (en kodsträng) från Facebook som placeras i koden på ens webbsida – i liket med Googles lösning och andra cookiesspårningar. Den pixeln hjälper sedan Facebook att samla data om dig medan du besöker en webbplats. Den datan kan sedan användas som målgruppsverktyg för annonsering på Facebook.

Facebook gör förstås det här hela tiden på sin egen plattform. Allt det här datainsamlandet är grunden för all annonsering på Facbeook. Viktigt att komma ihåg att när datan redovisas för annonsören är den anonymiserad. Vi som annonsör kan inte se privatpersonerna bakom siffrorna. Bara att det finns X antal kvinnor i åldern 20-40 med intresse för ishockey i norra Sverige. Till exempel.

6. Vad kan jag göra för att skydda mig?

Du kan till exempel använda sökmotorn DuckDuckGo istället för Google eftersom DuckDuckGo – enligt vad de själva säger – inte spårar din aktivitet. Du kan tanka ner och kontrollera en del av det Facebook har sparat om dig. Du kan också kolla hur många så kallade “appar” som du har gett åtkomst till dina Facebook-uppgifter. Vilket var ingången som Cambridge Analytica nyttjat för att sedan också runda Facebooks regler och utnyttja datan på fel sätt. Du kan också se vad annonsörerna tror om dig på Facebook och vilka du har haft kontakt med, vilket ofta är en ganska intressant läsning.

7. Är verkligen Facebooks kraft så stor?

Datainsamlingen är själva kraften i Facebook och det som gör att de som socialt medie potentiellt kan påverka valutgångar. Med andra ord borde det vara ett ganska bra verktyg även för de som vill påverka sina målgrupper att välja en viss produkt eller ett visst företag.

Ja, det är en enastående annonsplattform. Och som med all ny teknik tar det tid innan vi exakt vet vad vi har gett oss in i, vad som är bra och dåligt. Vi får inte glömma att vi körde bil utan bilbälten i början också. Den här tekniken är i sin linda och ny även för tech-jättar som Facebook och Google. De är först ut med att samla in och använda data på det här sättet. Det är klart att det kommer att gå fel ibland.

Vill du fördjupa dig mer runt den allmänna kritik som fanns runt Facebook redan innan Cambridge Analytica-affären kan du läsa Jakobs blogginlägg på Resumé där han skrivit om varför Facebook får stryk just nu. Det här är utan tvekan Facebooks tuffaste storm hittills och Marks Zuckerbergs intervju med CNN i natt har mött blandade reaktioner. Martin Jönsson på DN är ganska tveksam och väldigt kritisk till Marks senfärdiga agerande. Resumé har samlat andra nyttiga länkar i en artikel om Marks uttalande i natt om du vill läsa på mer.

Sociala medier, marknadsföring och varumärke

Vill du veta mer om våra tankar kring Facebook, varumärkens agerande på olika sociala medier – eller vill du ha råd kring hur ditt företag ska agera i sken av allt detta – kontakta Sofia Westerlund eller Olov Hjärtström Baudin. 







Här är det kakor!

Vi använder cookies för att bättre förstår vad du som besökare uppskattar på vår webb samt för att kunna annonsera på sociala medier. Är det okej med dig? Läs vår integritetspolicy.