Olov Hjärtström Baudin

Så fångar du redaktionens intresse

En vanlig arbetsdag får den lokala nyhetsredaktören – alltså nyhetschefen på redaktionen – mängder med pressmeddelanden. En svettig dag kan det handla om hundratals.

Det vet jag själv efter att ha suttit just på den stolen och från att fortlöpande ha fört resonemang med nyhetscheferna om hur de upplever det dagliga pressmeddelande-bombardemanget. Få gillar det. Många säger att det är som om inget avsändaren gör är giltigt förrän det har blivit ett pressmeddelande – och landat i tidningen i form av en notis eller en artikel. En majoritet av pressutskicken ser dessutom exakt likadana ut och kommer från tjänster som MyNewsdesk eller Cision.

Ta hänsyn

Det som är angeläget för dig och din kommunikationsavdelning behöver inte vara det för en nyhetsredaktion. Eller, vad det faktiskt handlar om: det är inte intressant för just deras läsare eller tittare. De allra flesta pressmeddelanden gallras därför bort omedelbart; avsändarna är vanligtvis för upptagna med att bekräfta sig själva och sin egen organisation istället för att se den stora bilden. Eller så har de för hög frekvens på sina utskick, vilket gör dem tjatiga och får dem att framstå som icke trovärdiga.

Lös det genom att iklä dig rollen som tittare eller läsare och ställ dig den enkla frågan: ”hade jag blivit intresserad av den nyhet vi nu skickar ut?”.

För svag nyhet

I grunden handlar nyhetschefernas skepsis (jo, de allra flesta nyhetschefer är trötta på den generiska ström av ljummen mellanmjölk som trillar in i deras inkorgar) om att nyheten är för svag. Det betyder att de sållar bort ditt pressmeddelande om de bedömer att allmänintresset är lågt eller obefintligt. Eller för att du har misslyckats med att presentera något nytt eller överraskande.

Journalisterna har inga skyldigheter till dig som är avsändare – deras intresse kretsar logiskt nog helt och fullt kring de som konsumerar deras produkt. Läsarna eller tittarna.

Öka dina chanser

Du kan öka dina chanser att fånga nyhetschefens – och därmed redaktionens – intresse genom att checka av följande punkter:

  • Är din nyhet aktuell?
  • Är den oväntad?
  • Berör den många?
  • Har du intresseväckande foton eller rörlig bild?
  • Är nyheten relevant för läsarna eller tittarna?
  • Är nyheten viktig för samhällsutvecklingen – det vill säga gör den nytta för många?

Att sammanfatta en nyhet i en text med rubrik, ingress och brödtext med citat är överlag bra, även om den inte skulle nå hela vägen in på nyhetssidorna. Texterna blir oftast utmärkt innehåll i dina egna kanaler eller kan fungera som ett begripligt underlag när du ska presentera det du gör för utomstående (kunder, styrelse etcetera). Det är alltså sällan bortkastad tid.

Tänk bortom pressmeddelanden

Men du kan också helt strunta i att tänka i banor av pressmeddelanden, vilket brukar vara uppfriskande och kunna sätta fart på kreativiteten. Hur kan du skapa uppmärksamhet och nå fram med dina budskap och ert varumärke, utan att använda den metod som varit gängse sedan början av det förra årtusendet?

Den frågan har inte ett svar, utan ett oändligt antal.

Till exempel: Istället för att skriva om det, iscensätt det. Ta plats i det offentliga rummet. Bygg något. Slå ett rekord. Gör en låt. Inled ett samarbete. Tapetsera stadshuset. Gör nytta och gör gott. Istället för att kontakta media, bli så pass intressant att media kontaktar dig.

Sociala medier växer och är naturligtvis kloka vägar att nå ut, men medialt utrymme har fortfarande många fördelar. Det är trovärdigt, bygger varumärket och är både tids- och kostnadseffektivt. Vägen till publicitet och uppmärksamhet, däremot, kan se väldigt olika ut.

Så: varför inte testa något nytt?

Kontakta oss om du vill veta mer om hur du skärper till dina pressutskick, om du vill förbättra dina sändlistor eller om du vill ha hjälp att tänka i nya banor. En bra start är vår föreläsning ”Så fångar du redaktionens intresse”. Kontakta Olov Hjärtström Baudin för en offert.







Här är det kakor!

Vi använder cookies för att bättre förstår vad du som besökare uppskattar på vår webb samt för att kunna annonsera på sociala medier. Är det okej med dig? Läs vår integritetspolicy.