Fem värsta missarna när du kontaktar media

”Inga kommentarer” och pressmeddelanden klockan fyra en fredag eftermiddag. Vår innehållsproducent tillika journalist Evelina Åberg listar de fem värsta missarna när du kontaktar media. 

 

Vi har nyligen berättat att Evelina Åberg, flerårig reporter, redaktör och allmän digital wizard på VK, börjat jobba som innehållsproducent hos oss. Med ett decennium i branschen vet hon vad man bör, eller snarare inte bör, göra i kontakt med media. Här är de fem värsta missarna i hennes bok.

 

1. Okontaktbar kontaktperson

Alla kan inte vara kontaktbara jämt. Fullt förståeligt. Men när du precis har skickat ut ett pressmeddelande med kontaktuppgifter till en ansvarig – ja, då måste den personen gå att kontakta omgående. Annars får du ha att göra med en osande frustrerad reporter inom kort.

 

2. “Inga kommentarer”-kommentaren

Du har hört det förut, men det tåls att upprepas: Undvik frasen ”inga kommentarer”. Använd medieutrymmet till att säga något vettigt, eller förklara varför du inte kan uttala dig. Dessutom är det få saker som väcker en journalists lust att snoka vidare mer än just de gyllene orden ”inga kommentarer”.

 

3. Bildglömska

Få medier publicerar artiklar utan bilder, i synnerhet på webben. Det ser inte heller särskilt bra ut vid delningar på sociala medier om det saknas foton. Så; bifoga alltid bildmaterial, som medierna fritt får använda, i ditt pressmeddelande. Att ange fotograf eller annan upphovsman hör så klart till. PS. Svartvita foton och infällda logotyper i bild går helbort.

 

4. “Klockan fyra på fredag eftermiddag”-skickaren

De flesta journalisters inkorgar svämmar över av pressmeddelanden. Det krävs en hel del för att nå fram, alltså. Inte gör du saken bättre av att skicka sent på dagen eller när helgen är bara några minuter och ett chipsköp bort. Reportrar behöver också kunna gå hem i tid, och vid slutet av arbetsdagen är ofta tidningssidorna fyllda eller så läggs allt krut på att avsluta de redan påbörjade uppdragen för dagen.

 

5. Textpetaren

Se om du kan få läsa texten eller dina citat på förhand – men bråka inte om du inte får det. När du väl läser ska du också passa dig för att pilla i småsaker i reporterns text. Få saker retar nämligen upp media så mycket som just det. Du må vara den intervjuade, men det är reporterns alster och upphovsrätt det handlar om. Fokusera på dina citat och rena faktauppgifter, och be bara om att få korrigera uppenbara fel eller missuppfattningar.

 

Vill du veta mer om medierelationer, pressbearbetning eller kanske krishantering? Jamen hör av dig till Evelina eller någon annan av oss så berättar vi mer!






Här är det kakor!

Vi använder cookies för att bättre förstå vad du som besökare uppskattar på vår webb samt för att kunna annonsera på sociala medier. Är det okej med dig? Läs vår integritetspolicy.