Semla Punkt PR

Semlorna invaderar – temadagarnas temadag är tillbaka

Temadagar är något av det absolut mest tacksamma för en kommunikatör. Och i dag, när det är dags för 2019 års fettisdag, blir det tydligare än någonsin. Vi skrev om detta redan 2017. Men trogen vår tes ger vi oss så klart in i mängden av semmelinspirerat innehåll och bloggar om fenomenet.

Semlor är relevant

Vi lovar att du kommer att stöta på många vackert pudrade bullar i dina sociala medier, men också en hel del ovanliga kombinationer som Nachosemlan och Semmelkladdkakan. För att inte tala om den redan klassiska Semmelwrapen. Årets semmelsnack har bland annat fokuserat på semlor i olika flytande format. Även om det nog var surströmmingssemlan som väckte mest känslor. Men för att få riktigt bra koll kan du kika in DN:s trendtest.

Det är väldigt tydligt att vi kan skapa relevans genom att haka på händelser utanför den egna verksamheten, och relevans är centralt om du ska lyckas med kommunikationen. Och en semla har på fettisdagen helt enkelt stor relevans hos mottagaren.

Rubrik- och publikvänligt innehåll

Poängen för den som jobbar med kommunikation och innehåll är att försöka hitta fler fettisdagar – bildligt talat – för att öka relevansen i de egna kanalerna eller på det som du vill få media att skriva om. Temadagar är en stor möjlighet och något för företag och organisationer att hålla under lupp. Webbplatser som Temadagar.se hjälper dig att hålla koll på dagarna. Värt att titta på är också den ambitiösa samlingsplatsen Årets dagar  av Nordiska Museet, som de dessutom har förpackat som en app i App Store och Google Play. För mer djuplodade ämnen kan vi tipsa om riksdagens kalender eller Europaparlamentet.

Egen relevans

Statistiska Central Byrån (SCB) är också en klassisk skattkista med massor av bra innehåll att hämta. Visst, du kommer sällan vara helt ensam om att vilja använda den datan och du kommer säkert upptäcka att någon redan skrivit om det mesta du hittar där. Men du kan lätt skapa egen relevans genom att djupdyka i din bransch eller vinkla innehållet specifikt för ditt företag eller organisation. SCB:s sociala kanaler, som deras Facebooksida, är fyllda med bra exempel på hur data kan nyttjas till att skapa relevans – och relevans kopplad till din verksamhet.

Omvärldskoll

Förutom de mer fasta källorna finns det förstås händelseinriktade nyheter som den snabbfotade gärna utnyttjar. Som när en SSU-ordförande tar taxi från Sälen kan ett bussbolag skapa en pikande annons. Eller klassikern när ljuset slocknade på Super Bowl för något år sedan. Ett aktuellt ämne, som redan är relevant hos målgruppen, gör det enklare för just dina mottagare att engagera sig. 

Om du inte jobbar så här med ditt innehåll i dag men skulle vilja göra det, så föreslår vi att du börjar med en nyhetsinventering. Samla alla berörda inom ditt företag – från olika avdelningar, inte bara från ledningen – och tanka av dem information om allt som händer i er organisationer under en period fram över. Närmsta kvartal eller halvår till exempel. Alla medarbetare från sälj till kundtjänst och ledning har massor att bidra med, det gäller att hitta sätt att identifiera nyheter och underlätta för alla bidra. Fokusera på material som kan vara relevant både för kunden och för andra intressenter. Samsyn är viktigt. Om alla är införstådda med varför innehåll behövs och varför det är viktigt med innehåll som är relevant och ligger nära målgruppen, är det lättare för dem att bidra.

Dags att bli kreativ

Nästa steg är att skapa själva innehållet av informationen du fått. Text, bild, video. Men det är också dags att sätta mål och förväntningar för vad innehållet ska åstadkomma. Och då gäller det att ha koll på varför just det här innehållet är relevant.

Tillbaka till semlorna

Så varför – mer specifikt – är semlan ett relevant innehåll?

  • I dag är fettisdagen. Punkt
  • Väldigt många kan associera till den. Mer eller mindre alla har sin egen åsikt om semlan: vilken fyllning, mängden grädde, hur locket ska skäras – det tar aldrig slut!
  • (Är annan fyllning än mandelmassa rätt eller fel?)
  • Den gör sig bra på bild (och i film)
  • Mottagaren riskerar inget genom att associera sig med en semla, den är politiskt ofarlig
  • På den negativa sidan kan den försvinna i flödet när alla postar samma sak. Och vi kan inte alla vara semmelwraps-kreatörer

Nu hoppas vi att semlan (eller semlorna?) ska smaka – har du frågor eller är nyfiken på att veta mer om hur just du kan jobba med ditt innehåll: Hör av dig till oss!

/ Semmelgänget på Punkt PR

Denna text är en uppdaterad version och en återpublicering av ett tidigare inlägg. Texten publicerades första gången den 28 februari 2017.







Här är det kakor!

Vi använder cookies för att bättre förstå vad du som besökare uppskattar på vår webb samt för att kunna annonsera på sociala medier. Är det okej med dig? Läs vår integritetspolicy.