Temadagar innehåll semla

Kickstarta ditt innehåll med en semla

I dag är det temadagarnas temadag – fettisdagen. Vi lovar att du kommer att stöta på många vackert pudrade bullar i dina sociala medier, men också en hel del ovanliga kombinationer som Prins Nutella-semlapizzan och Prinsess-semlan. För att inte tala om den redan klassiska Semmelwrapen. Just i dag är det väldigt tydligt att vi kan skapa relevans genom att haka på händelser utanför vår egen sfär, det som vi inom PR egentligen alltid pratar om – en semla har på fettisdagen helt enkelt stor relevans hos mottagaren.

Poängen är att försöka hitta fler fettisdagar – bildligt talat – för att öka relevansen på det du postar eller som du vill få media att skriva om. Men hur då? Tittar vi på just temadagar finns det så klart webbplatsen Temadagar och en hel hög med liknande sajter. Värt ett besök är även den ambitiösa samlingsplatsen Årets dagar  av Nordiska Museet, som de dessutom har förpackat som en app i App Store och Google Play. Men livet är inte bara temadagar, vill du skapa lite mer substans kan du till exempel kika i riksdagens kalender eller hålla koll på Europaparlamentet.

Underbara Statistiska Central Byrån (SCB) är också en sån där klassisk skattkista med massor av kunskap att hämta. Visst, du kommer sällan vara helt ensam om det innehållet och du kommer säkert upptäcka att någon redan skrivit om det mesta du hittar där. Men du kan lätt skapa egen relevans genom att djupdyka i din bransch eller göra det specifikt för ditt företag eller organisation. SCB:s sociala kanaler, som Facebook, är fyllda med bra exempel på hur data kan nyttjas till att skapa relevans – och relevans kopplad till din verksamhet. Visste du förresten att det endast finns fyra män i Sverige som har samma tilltalsnamn som Punkt PRs vd?

sofia_namn_scb

Förutom de mer fasta källorna finns det förstås de mer händelseinriktade nyheter som de snabbfotade gärna utnyttjar. Som när en SSU-ordförande tar taxi från Sälen kan ett bussbolag skapa en pikande annons. Eller klassikern när ljuset slocknade på Super Bowl för något år sedan då många passade på att använda mörkret för att skapa relevans för sitt eget varumärke. Poängen är åter igen att ökad relevans gör det enklare för dina mottagare att antingen gilla det, kommentera det eller dela det vidare. 

Jobbar du inte så här med ditt innehåll i dag – men skulle vilja göra det? Vi föreslår att du börjar med en nyhetsinventering där du samlar berörda inom ditt företag eller verksamhet och försöker tanka av dem information om allt som händer i er organisationer – under till exempel nästa kvartal. Alla från sälj till kundtjänst och ledning har förstås massor att bidra med, så det gäller att förmå alla dessa att förstå vikten av att dela informationen mellan avdelningarna. Det gäller att försöka få loss material som kan vara relevant både för kunder och för andra intressenter.

Nästa steg är att skapa innehåll av informationen du fått. Och det tredje – och kanske viktigaste – är att förankra och förklara internt varför det är så viktigt i dag att bygga en relation med kunderna på alla plan.

Så varför – mer specifikt – är semlan ett relevant innehåll för dina kanaler?

  • I dag är fettisdagen. Punkt.
  • Väldigt många kan associera till den – mer eller mindre alla har sin egen åsikt om semlan: vilken fyllning, mängden grädde, hur locket ska skäras – det tar aldrig slut!
  • Den gör sig bra på bild (och i film).
  • Mottagaren riskerar inget genom att associera sig med en semla, den är politiskt ofarlig.
  • På den negativa sidan är förstås att den kanske försvinner i flödet när alla postar samma sak – och vi kan inte alla vara semmelwraps-kreatörer.

Nu hoppas vi att semlan (eller semlorna?) ska smaka – har du frågor eller är nyfiken på att veta mer om hur just du kan jobba med ditt innehåll: Hör av dig till oss!

cake-279520_1920

/ Semmelgänget på Punkt PR







Här är det kakor!

Vi använder cookies för att bättre förstå vad du som besökare uppskattar på vår webb samt för att kunna annonsera på sociala medier. Är det okej med dig? Läs vår integritetspolicy.