Huvudbild

Förvirringen runt reklammärkning fortsätter

Branschtidningen Resumé anmälde nyligen 14 influencers till Reklamombudsmannen – stiftelsen Reklamombudsmannen (RO) är näringslivets självreglering som prövar anmäld reklam enligt Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation. Och nu har flera av dessa fällts. Det visar återigen att både bransch och enskilda influencers fortfarande har en bit kvar innan alla vet hur det fungerar. Läs om hela granskningen här.

Marknadsföringslagen är tydlig med vad som gäller för omnämnanden i sociala medier som är reklam. Om publicisten har potentiell ekonomisk vinning så har företaget, publicisten (numera då ofta influencern) och byrå alla ett gemensamt ansvar. Samtliga kan anmälas till Konsumentverket om man gör fel.

Exempel:

  • Om influencern har fått betalt i produkter, tjänster och/eller pengar i utbyte mot exponering är det reklam och måste märkas tydligt att det är ett betalt samarbete med företag X.
  • Om influencern är delägare i företaget som omnämns så är det reklam och måste märkas tydligt att det är ett betalt samarbete med företag X.
  • Om influencern kan tjäna pengar via rabattkod eller annonslänkar är det reklam och måste märkas tydligt att det är ett betalt samarbete med företag X.

Men det finns förstås enormt stora gråzoner, som vi kan se i artikeln i Resumé och deras anmälningar till RO. Till exempel visar ju i princip alla författare upp sina böcker i sina sociala medier, men när Samir i duon “Samir och Viktor” gör det fälls han. Då skriver RO: “Fälld på grund av att genomsnittskonsumenten inte omedelbart uppfattar inlägget som reklam. Delvis för att följaren måste klicka på “mer” för att ta del av hela texten.

I Samir-exemplet blir uttrycket genomsnittskonsumeten förstås intressant. Det förklaras som “ett marknadsrättsligt begrepp som används i förarbeten och rättspraxis.” Och detta exemplifieras i en annan Resumé-artikel av RO:s jurist Gunilla Welander: “Om du arbetar som it-chef och får reklam om it-lösningar så är du väldigt påläst och kan tänka kritiskt. Då kan du ställa lägre krav på den reklamen än om det riktar sig till konsumentmålgrupp. När nämnden tar beslut är genomsnittskonsumenten följarna på Instagram-kontot.” Ska man då tolka det som att Samirs följare inte är vana bokläsare?

Ska man försöka summera är det tydligt att man ska tänka sig för både en och två gånger innan man anlitar en influencer för ett samarbete. Och, här talar vi förstås i egen sak, men i de allra flesta fall kan du öka tryggheten rejält genom att prata med en byrå som har erfarenhet av samarbeten. Det finns ju så väldigt många andra saker att väga in än bara reklammärkningen. Läs gärna mer om att välja rätt influencer.

Åse Thelander, PR-konsult specialiserad på influencers och påverkare

Vill du lära dig mer om influencers och goda samarbeten? Hör av dig till Åse.







Här är det kakor!

Vi använder cookies för att bättre förstå vad du som besökare uppskattar på vår webb samt för att kunna annonsera på sociala medier. Är det okej med dig? Läs vår integritetspolicy.