Framtidsspaning för PR-världen 2020.

Framtidsspaning: Så utmanas PR-branschen under 2020

En inbromsande ekonomi, en het hållbarhetsfråga och en rasande teknikutveckling. Vad innebär det för PR- och kommunikationsbranschen? Vi benar ut möjligheter och utmaningar i en framtidsspaning för 2020. 

 

Ligger de goda åren bakom oss? Mycket tyder på att ekonomin håller på att bromsa in. Konsult- och analysföretaget Kairos Future radar upp tecknen i sin årliga trendspaning What’s on, som en avtagande tillväxttakt för G8-länderna och ett markant minskat orderläge i de stora svenska exportföretagen. Om företagens budgetar stramas åt är det lätt att tänka att kommunikationsbudgeten stryps först. Samtidigt kanske behovet av starka kommunikationsinsatser ökar, för att kunna nå ut till kunderna när pengarna inte rullar in i samma takt som tidigare.

 

Kairos Future pekar på att särskilt de startups som utlovat guld och gröna skogar kan få det tufft, liksom den traditionella handeln som utmanas av såväl e-aktörer som det växande hållbarhetstänket. Här finns möjlighet till stöttande PR-arbete.

 

Hållbarhet hetaste frågan

Och just hållbarhet lär fortsätta vara den hetaste samhällsfrågan. Företag inom fossila branscher eller områden med trög klimatomställning jobbar i uppförsbacke, medan mer klimatpositiva affärsområden lär blomstra – innovativa skogsföretag, aktörer inom elektrifiering av tåg och flyg, elbilsförsäljning med tillhörande artiklar och service, och så vidare.

 

Fler vill också kommunicera sina hållbarhetssatsningar och söker då hjälp med allt från strategier och grundläggande varumärkesarbete mot en mer hållbar riktning, till att hitta rätt tonläge eller författa rena hållbarhetsredovisningar.

 

Vem ska äga all data?

Framtidsspaning för PR-branschen 2020.

Den digitala utvecklingen fortsätter i en rasande fart och PR-branschen utmanas av att hänga med i det senaste kring allt från augmented reality (AR) och virtual reality (VR) till drönare, 3D, robotar, internet of things och allt därtill. Hemmen blir uppkopplade, bilarna självkörande och ansiktsigenkänningen går framåt på både gott och ont.

 

Företag & Framtid resonerar i sitt läsvärda nyhetsbrev att mycket av framtidens utmaningar lär ligga i vem som ska äga all data, och säkerhetsaspekten som följer med det. Vi stöter på frågor som övervakning eller fenomenet deep fake (att manipulera ljud och bild för att få vem som helst att kunna säga vad som helst). Hanteringen av data är något som allt fler PR- och kommunikationsaktörer lär behöva skaffa kunskap om, både kring den egna verksamheten och för kundernas räkning.

 

Informationströtta journalister

Klart är att informationssamhället gör det svårt att nå ut. I det ständiga flödet av uppdateringar har de sociala plattformarnas algoritmer skruvats åt för att premiera allt mer personligt innehåll. Och för den som försöker nå ut via pressen är det inte heller enkelt. Neddragningar och en ökad arbetsbörda gör tidsbristen stor bland reportrar och det sållas hårdare bland nyheterna.

 

Dessutom verkar vi vara usla på att skicka relevanta tips. I Cisions globala State of the Media-rapport för 2019 svarar hela 75 procent av journalisterna att färre än en fjärdedel av de uppslag de får upplevs som relevanta. PR-experter måste försöka förstå den publik som det media man kontaktar vill nå, resonerar Cision. Här är några tips från oss på hur du förbättrar dina möjligheter vid utskick av pressmeddelanden.

 

Thank God for nyhetsbrev

Hur når man då ut i det ständiga informationsflödet? Kanske anas ett uppsving för det gamla hederliga nyhetsbrevet. Social Media Academy lyfter fram just e-post som ett av de bästa verktygen för att samla in potentiella kunder. Hela 97 procent av Sveriges internetanvändare har e-post, och till skillnad från att posta på sociala medier som når bara vissa användare så går ett mejl rakt in i personens inkorg.

 

Utvecklingen går i en rasande fart och det blir en allt större utmaning att hänga med och nå ut.

 

Då känns det skönt att veta att vissa saker ändå är sig lika. Typ nyhetsbrev.

 

PS. Vill du starta upp ett nyhetsbrev för ditt företag? Kontakta oss så hjälper vi dig!







Här är det kakor!

Vi använder cookies för att bättre förstå vad du som besökare uppskattar på vår webb samt för att kunna annonsera på sociala medier. Är det okej med dig? Läs vår integritetspolicy.