Från fika i Singapore till mobilbetalningar i Kina – summering GlobalCom-möte i Kina

Punkt PR är svensk representant i GlobalCom PR Network – ett globalt nätverk av privatägda PR-byråer. Nätverket växlar just nu upp insatserna rejält med en nordisk hub och ett ännu närmare samarbete mellan byråerna i världen. Vår digitala strateg Jakob Mjöbring rapporterar från nätverkets senaste möte i Peking/Bejing i Kina och samlar här en del av sina intryck.

Mobile first – på riktigt

Jag har tidigare skrivit om hur utbrett det är med mobila betalningar i Kina på Linkedin. I mataffären håller man helt enkelt upp sin mobil så skannar de i kassan av den QR-kod som genererats av AliPay eller WeChat Pay, även gatuförsäljaren och taxichaufförerna använder mobilbetalningar.

Och så var det i princip överallt och det som fick stryka på foten var kreditkorten – mobilen eller kontanter gällde. Denna utveckling framkom även i Mary Meekers senaste trendrapport, där Kina i år fick ta stor plats.

“Den Kinesiska brandväggen”

Det andra man slås av på plats i Kina var att åtkomsten till Google, Facebook och Instagram försvann så fort du använde wifi. LinkedIn fungerade däremot fint, både på hotellets wifi och i mobilen. Facebook och Instagram fungerade i min mobil, vilket fick mina kinesiska kollegor att tappa hakan. För dem var det otänkbart att komma åt dessa plattformar utan att runda “den kinesiska brandväggen”. En gissning var att teleoperatören har koll på att jag har ett utländsk abonnemang och därför ströps inte åtkomsten till de plattformar jag är van att använda.

Mindre oro för dataspridning

Det blev också tydligt att WeChat fullständigt dominerar de sociala medierna i Kina i dagsläget. Våra kinesiska kollegor pratade om det nu byggs appar på plattformen för att samla data om sin besökare och kunna använda för träffsäkrare marknadsföring. I kölvattnet av Facebooks skandal med Cambridge Analytica, som samlade data på otillåtet sätt, låter detta lite tveksamt i våra öron. Men i Kina känner de inte riktigt samma oro. I varje fall inte i dagsläget.

60 procent av de som använder Internet i Kina uppskattas fortfarande vara relativt lågutbildade och inte bryr sig speciellt om att skydda sin privata data. Runt nyår hade dock Ali Pay en större läcka av uppgifter som startade en viss debatt och väckte ett litet intresse runt dataskydd.

Intressant detalj i WeChat-användandet är att väldigt många använder tjänsten till att skicka röstmeddelande till varandra. Inte sällan för att deras händer är upptagna när de cyklar eller kör bil. De talar helt enkelt in meddelandet istället för att skriva, vilket ligger i linje med det ökande röstanvändandet runt smarta högtalare också. Det talade ordet blir alltså viktigare, vilket säkert kommer att spilla över på oss så småningom.

Blockchain är superhett

Under konferensdagarna fick vi en intressant dragning om utvecklingen runt blockchain-startups i Singapore av Lars Voedisch. Lars är ursprungligen från Tyskland men bor och driver numera PRecious Communications i Singapore.

I Singapore, som för många bolag är utgångspunkten för en närvaro i Asien, råder feberyra runt bolag som arbetar med blockchain. På många sätt liknar hypen den dotcom-boom vi upplevde i Internets barndom. En annan kul detalj är att de berättade att det är superinne att fika på svenskt vis i Singapore, ivrigt påhejad av det tydligen ganska hypade stället fikacafe.com. Man går gärna runt och testar olika fik på kvällarna, lite som club-hopping fast med fika.

GlobalComs nya globala PR-tävling

Sist men inte minst tävlade vi med vårt case för OK Västerbotten. Denna gången ingen seger men vi är väldigt glada för nomineringen i hård konkurrens.

Under galakvällen fick jag dock chansen att berätta för våra nätverkskollegor om varför och hur vi tävlar och vad det har inneburit för Punkt PR. Ett uppskattat inslag och flera var efteråt peppade att själva börja tävla mer med sina byråer.

Ett nätverk med många fördelar

GlobalComs stora konkurrensfördel jämfört de stora PR-nätverken är att det består av privatägda byråer. Som kund till en GlobalCom-byrå är du garanterad att få stor uppmärksamhet och hög service. Detta samtidigt som du kan dra fördel av kraften i en lokala närvaro med global räckvidd.

Antingen kan du välja att ha oss som din hemmabyrå där vi hjälper dig med alla kontakter eller så lotsar vi dig till rätt lokal byrå som du därefter själv hanterar. Valet är ditt, vårt jobb är att garantera dig service i världsklass och lokal närvaro, precis var du vill i världen.

Tveka inte att kontakta Jakob om du vill veta mer om GlobalCom-nätverket och vad det kan göra för din verksamhet. Det kan handla om allt från lokal konkurrensanalys till att testskjuta en produkt på en utvald marknad – allt är möjligt!

 







Här är det kakor!

Vi använder cookies för att bättre förstår vad du som besökare uppskattar på vår webb samt för att kunna annonsera på sociala medier. Är det okej med dig? Läs vår integritetspolicy.