dollar

Influencers genererar 11 gånger större vinst

Visste du att innehåll som kommer från en Influencer genererar 11 gånger större vinst jämfört med övrig digital marknadsföring? Det visar att det finns stora vinningar med att samarbeta med Influencers, men den stora frågan kvarstår – HUR ditt varumärke, budskap eller produkt ska nå ända fram? Vissa väljer att betala Influencers genom sponsrat innehåll, andra väljer att förmedla relevant innehåll för att uppnå förtjänad uppmärksamhet.

I följande blogginlägg kan du läsa om vilka industrier som genererat flest samarbeten under 2017, exempel på företag som har lyckats med hjälp av influencers, vad som kostar vid ett samarbete och hur du kan tänka bortom betalda samarbeten.

Under 2017 kom det nya regler gällande sponsrat innehåll på sociala medier och kanaler. Instagram började då med att tydligt märka ut inlägg som innehåller något typ av betalt samarbete som sponsrat inlägg. Det snackades i branschen om att den starka trenden gällande samarbeten med Influencers eventuellt skulle påverkas och stanna av på grund av märkningen, men en rapport från klear visar att så inte är fallet. Trots införandet av tydligare märkning av inlägg har samarbeten med Influencers inte minskat, tvärtom. Betalda samarbeten med Influencers växte med 198% under 2017. Det visar verkligen att fler och fler företag nu väljer att kommunicera via Influencers.

Rapporten presenterar även vilka topp 10 industrier som har flest Influencersamarbeten:

  1. Mode och accessoarer
  2. Skönhet och smink
  3. Mat och dryck
  4. Bilar
  5. Elektronik
  6. Resor
  7. Underhållning
  8. Detaljhandel
  9. Teknik
  10. Träning och hälsa

Daniel Wellingtons framgång via influencers

Ett av vår tids mest framgångsrika företag som på relativt kort tid vuxit till en miljardindustri är Daniel Wellington. I Di Digital beskrivs företagets affärskoncept enkelt och genialt baserat på: stilren design av en klocka, en intressant grundarstory, billig produktion och marknadsföring online, ofta med fokus på influencers och Instagram. Andra företag beskriver vidare i Di Dgital att de har försökt uppnå samma framgång via Influencers men framhäver vikten av att tiderna förändrats och att det nu gäller att samarbeta med färre och mindre etablerare influencers under längre tid (precis som vi tidigare har tipsat om i bloggen).

Vad är det som kostar vid ett betalt samarbete?

Som vi bloggat om tidigare är ju Influencers vår tids nya mediehus. Det innebär att Influencers själva sköter det som reklambyråer tidigare primärt har producerat (och tagit betalt för). Influencers är experter på deras nisch så vid ett samarbete ingår idé, innehållsproduktion och spridning i rätt sammanhang. Det kostar pengar, precis som att boka en annons och producera annonsmaterial. Kostnaden varierar beroende på vilken typ av influncer det är. Ju fler följare, desto dyrare. (Läs tidigare blogginlägg om olika typer av influencers).

Måste det kosta pengar?

Nej, inte nödvändigtvis. Vissa budskap eller produkter är så pass intressanta och viktiga att Influencers väljer att tipsa och berätta om det i sina kanaler utan att kräva ersättning. Då är det extremt viktigt att budskapet är helt rätt och relevant (som vid alla samarbeten) för just utvald influencer + att budskapet är paketerad och presenterad på ett sätt som når fram och väcker nyfikenhet. Och det är här vi PR-byråer kommer in i bilden. Vi är bland annat influencers primära kontaktyta mot företagsvärlden och ser till att matcha rätt budskap till rätt influencer för att uppnå en win-win situation. Vi köper inte uppmärksamheten, vi ser till att du förtjänar den.

2017 var året som Influencerssamarbeten verkligen exploderade. Låt 2018 bli året du vågar testa på att nå ut via vår tids nya mediehus. Kontakta Åse för att veta mer om hur ditt företag kan etablera trovärdig kontakt med Influencers.







Här är det kakor!

Vi använder cookies för att bättre förstår vad du som besökare uppskattar på vår webb samt för att kunna annonsera på sociala medier. Är det okej med dig? Läs vår integritetspolicy.