Olov Hjärtström Baudin och Johanna Stenmark, vd respektive byråledare på Punkt PR.

Ingen galavinst – men fint brobygge mellan Lissabon och Umeå

Segerdansen uteblev på European Excellence Awards i Lissabon för Punkt PR och Björklöven. Däremot bjöd resan på många lärdomar och ett inspirerande besök på en av Europas största fotbollsklubbar, skriver vår vd Olov Hjärtström Baudin.  

Nej, det blev ingen vinst på European Excellence Awards i Lissabon för oss och Björklöven med Gröngul kompis-projektet denna gång. Adidas tog hem segern i kategorin Sports & Lifestyle med deras utmärkta kampanj för det svenska damfotbollslandslaget inför fotbolls-VM 2019.

De slutsatser vi drar är att årets gala kretsade mycket kring klimat, mångfald och jämställdhet, och att de bidrag som i slutändan prisades både var påkostade och byggde på starka räckviddsresultat. Best in show, och det bidrag som hyllades mest av juryn (fyra priser totalt), blev tyska Sea-Watch och deras känslostarka Lifeboat – the experiment.

Knepigt med räckvidd

Juryarbetet i European Excellence Awards skiljer sig uppenbarligen en del från det i Sabre Awards, den andra stora kommunikationstävlingen i Europa. Jag satt själv i juryn för Sabre Awards i våras, och där var vi överens om att mer se till hur kommunikationsinsatserna skapat förändring och förbättring i sig än på räckvidd. Detta eftersom dessa siffror lätt kan manipuleras, bygga på godtyckliga parametrar och vara svåra att jämföra.

Det går till exempel inte att ställa ett kinesiskt bidrag, med potential att nå många miljoner mottagare, mot ett från Västerbotten som i bästa fall kan nå några hundratusen. Det senare kan vara vassare och skapa större effekt, trots klenare befolkningsunderlag och därmed sämre räckviddssiffror.

Allt beror på sammanhang.

Fotbollsklubb i Lissabon

Anders Blomberg, vd Björklöven, och Ricardo Simpaia Maia, kommunikationschef Benfica.

Tröjbyte mellan Anders Blomberg, vd Björklöven, och Ricardo Simpaia Maia, kommunikationschef Benfica.

I vilket fall gav resan till Lissabon mycket, inte bara i form av nya bekantskaper på galan utan också kontakter som kan betyda mycket på sikt. Inte minst för Björklöven, vars vd Anders Blomberg gjorde oss sällskap på trippen.

Vi blev inbjudna av fotbollsklubben Benfica och fick prata med deras kommunikationschef om de utmaningar som de – som en av Europas största fotbollsklubbar – står inför. Med 200 000 medlemmar världen över, 1,4 miljoner följare på Instagram och en mediabevakning som varje dag producerar 21 helsidor om klubben i dagspress så är det lätt att förstå att Ricardo Sampaio Maia, som kommunikationschefen i Benfica heter, har hyfsat svettiga arbetsveckor.

Det räcker inte med att klubben är en veritabel vinstmaskin, a-laget måste också vinna snyggt, annars stundar kritikstorm. Sampaio Maia är dock inte ensam, utan har ett 40-tal medarbetare på kommunikationsavdelningen (klubben har 500 anställda totalt). De skapar bland annat innehåll till de digitala kanalerna och som hjälper till att hantera alla de frågor som strömmar in till klubben. De har därtill ett eget tv-bolag och planerar att starta en radiostation.

Benfica driver också ett engagerat CSR-arbete, kopplat till barn och unga med sociala utmaningar. Genom deras Benfica Foundation vill de hjälpa ungdomar i Portugal, liksom Afrika, att komma på rätt köl.

Brobygge som inspirerar

Besöket avslutades med ett tröjutbyte där d Anders Blomberg fick en matchtröja från Benfica, och Ricardo Sampaio Maia mottog Björklövens motsvarighet.

Ett brobygge – från Lissabon och Portugal till Sverige och Umeå – som inspirerar och lovar mer.

– Olov Hjärtström Baudin, vd







Här är det kakor!

Vi använder cookies för att bättre förstå vad du som besökare uppskattar på vår webb samt för att kunna annonsera på sociala medier. Är det okej med dig? Läs vår integritetspolicy.