kris #fyllhallen björklöven

Så vände Björklöven kris till framgång

God kriskommunikation bygger på goda förberedelser. Men också förmågan att kunna ta tillvara på möjligheter. Att fånga tillfället, trots kris, med potential att vända en negativ situation till en positiv.

Björklöven vet det mesta om detta, hårt prövade som de varit genom åren. Sedan vi började samarbeta med klubben 2015 har utmaningarna varit många – svindleri, dödsfall, sportsliga misslyckanden och ekonomiska utmaningar är några exempel – men det har samtidigt gjort organisationen tålig, snabbfotad och strategiskt mogen.

Så när a-lagets sportsliga medvind – serieseger och tidernas poängrekord i svensk ishockey – såg ut att stoppas av coronaviruset agerade Björklöven kvickt. Efter regeringens beslut om att förbjuda folksamlingar större än 500 personer berättade föreningen att finalmötet mot Modo genomförs inför tomma läktare. Ett förväntat ekonomiskt mångmiljontapp stod runt hörnet.

 

Samla organisationen och undersök möjligheterna

Parallellt började vi fundera på hur vi skulle kommunicera kring en tom arena, och samtidigt ta tillvara på supportrarnas enorma engagemang. Efter en inledande kollektiv besvikelse, manifesterad på sociala medier, började fansens konstruktiva idéer dyka upp. På kort tid fick vi mängder med tips på hur supportrarnas stöd kunde tillvaratas och den ekonomiska störtdykningen pareras. Det kanske går att samlas kring en match i en tom arena, trots allt?

Bland alla förslag stack Emanuel Forslunds ut. Han skrev på Twitter: ”När vi lix inte får vara på plats så borde väl löven kunna släppa obegränsat antal biljetter till matchen. Ge oss en utmaning. Tio tusen lövare – inte på plats”.

Bara någon timme efter regeringens förbud och Björklövens trista besked hade vi vaskat fram ett korn med potential att bli något stort. Vi satt uppe den natten och satte ramarna, slipade på formuleringar, testade hashtags, etablerade tävlingsvinster och målade upp scenarier. Vi tog till slut fasta på den hashtag som supportrarna själva redan använde – #fyllhallen – och kanaliserade den kraften. Engagemanget från den gröngula massan gav form till en sammanhållen och tydlig kommunikation. Målet? Att slå Björklövens publikrekord och nå drömmen om 10 000 sålda biljetter innan lördagens match (tre dagar efter regeringens beslut).

 

#fyllhallen twitter #fyllhallen twitter

Krisen som vände 

Torsdag, 12 mars, klockan 10.00 lanserades kampanjen #fyllhallen, via Björklövens webbplats och sociala kanaler. Gensvaret var överväldigande. På en timme hade nästan 3 000 biljetter sålts. Strax efter lunch över 7 000 stycken. Och när vi gick och la oss den kvällen hade över 14 000 biljetter sålts till ett evenemang som ingen får gå på. Föreningens biljettförsäljningsrekord hade slagits med god marginal: nästan 8 000 biljetter fler än tidigare rekord i modern tid.

Uppmärksamheten kring initiativet har så här långt varit enorm. I stort sett alla svenska nyhetsmedier har rapporterat om #fyllhallen och det makalösa publikstödet. Aftonbladet, Expressen och TV4 Nyhetsmorgon, för att nämna några. Under torsdagen var #fyllhallen nummer ett på både den svenska och europeiska listan över de starkast trendande hashtaggarna på Twitter. Inlägg efter inlägg strömmade in på både Instagram och Facebook.

kris #fyllhallen supporterskap expressen kris #fyllhallen nyhetsbyrån
kris #fyllhallen expressen

 

Framgångsfaktorer när det blåser

Så vad kan vi lära av Björklövens kampanj?

  1. Var väl förberedd – kriser kommer oftast när du minst anar det.
  2. Rusta och förbered organisationen för att kunna agera snabbt och klokt. Öva!
  3. Det går nästan alltid att vända en kris till något positivt.
  4. Prioritera kommunikation, både inåt i din egen organisation och utåt, till dina viktigaste intressenter.
  5. Ta vara på ambassadörerna, de som bryr sig mest om verksamheten, och lyssna på vad de säger. Ge dem informationen först.
  6. Ta hjälp av kriskommunikationsproffs, som i utsatta tider kan sätta saker i perspektiv och ge det stöd som du behöver för att fatta korrekta beslut.

 

Vill du veta mer, krissäkra din organisation, prata om hur ni kan agera i dessa coronatider eller har andra utmaningar som du vill bolla?

Hör av dig till vår kriskommunikationsexpert Olov Hjärtström Baudin: olov@punktpr.se







Här är det kakor!

Vi använder cookies för att bättre förstå vad du som besökare uppskattar på vår webb samt för att kunna annonsera på sociala medier. Är det okej med dig? Läs vår integritetspolicy.