podcast växer och fler upplever det som meningsfull tid

Podcast – en jättemöjlighet för företag att nå ut

Poddlyssnandet fortsätter att öka, och många upplever podcaster som meningsfulla. Podcast är ett perfekt sätt för företag att nå ut, både som annonsör och med egna produktioner. 

Allt färre delar innehåll på sociala medier, samtidigt som många tycker att tiden som spenderas på sociala nätverk inte är meningsfull. Det var några av våra slutsatser från 2019 års upplaga av Internetstiftelsens rapport Svenskarna och internet.

Det låter kanske som trista nyheter för företag som försöker nå ut digitalt, men det finns ljus i tunneln. För podcaster syns en stark utveckling och poddar framstår allt mer som ett suveränt sätt att få direktlänk till kunder och andra intressenter.

Dubbelt så många lyssnar

Att lyssna på poddar har ökat rejält i popularitet de senaste åren. Årets Svenskarna och internet visar att det totala poddlyssnandet i Sverige nästan har dubblerats sedan år 2015. Faktum är att podcast är den snabbast växande ljudtjänsten. I dag lyssnar över hälften av befolkningen, 55 procent, på podcaster och ungefär 9 procent tar del av dem dagligen – en tredubbling sedan 2015.

Poddlyssnandet har ökat i alla åldrar, och som allra mest har det gått upp i gruppen 26-35 år. Flitigast lyssnare finns mellan 16 och 35 år. Vår strateg Jakob Mjöbring kommenterar:

“Poddar framstår ofta, och även i den här studien, som ett medie för att nå unga öron. Vi ser också att P3:s dokumentärer mot unga ofta är väldigt starka när de stora poddarna listas. Men det är kul att vi nu ser en så stor ökning i åldern 26-35 år, en publik som många företag vill nå.”

Poddlyssnandet har gått upp rejält de senaste åren.

En av de stora fördelarna med poddar är att de kan vara starkt nischade och ändå hitta en publik. För att bygga expertroll är podden därför exceptionell eftersom du får tala oavbrutet, rakt in i örat, på dina blivande kunder.

 

Meningsfullt att lyssna på podcast

Inställningen till podcasts är dessutom väldigt positiv. Hälften av poddlyssnarna anser att det är väl använd och meningsfull tid (enligt Svenskarna och internet). Allra mest positiva är hushåll med hög inkomst, högskoleutbildade och barnfamiljer. Det är även kvinnor i högre utsträckning än män som uppskattar formatet. Det kan jämföras med sociala medier som endast 24 procent upplever som meningsfulla.

Vi på Punkt PR har nyligen lanserat ett podcast-samarbete tillsammans med radioesset Erica Dahlgren. Men hur gör man då för att skapa en relevant podd?

podcast jakob

“Du behöver ha din lyssnares behov i första rummet och producera med hyfsad kvalitet, för att inte trötta ut åhöraren. Rätt utförd kan podden bli en makalös tillgång, men det finns en del utmaningar längs vägen. Vi hjälper företag att tackla de utmaningarna, så hör gärna av dig.” – Jakob Mjöbring

 

 

Nyfiken på att veta mer? Gör då som Jakob säger och hör av dig till oss så hjälper vi dig att komma i gång.







Här är det kakor!

Vi använder cookies för att bättre förstå vad du som besökare uppskattar på vår webb samt för att kunna annonsera på sociala medier. Är det okej med dig? Läs vår integritetspolicy.