PR tävling SABRE London

Så vinner du PR-tävlingar

Efter en härlig vårvarm dag i London, där vår VD Olov fått sitta och diskutera PR-case med några av branschens vassaste, vänder han hemåt mot Umeå lätt svettig och med ny klokskap i bagaget. Dessa klokheter har vi här bett honom att berätta mer om.

Jurypanelen har individuellt och gemensamt gått igenom närmare 100 tävlingsbidrag till SABRE Awards EMEA – världens största och mest prestigefyllda PR-gala – i kategorierna Turkey (regional), Public Affairs, Corporate Social Responsibility samt Consumer Health. 

Mina kollegor i jurypanelen var Caroline Langlais (Wellcom), Mark Pinsent (The Hoffman Agency) och Elly Kestenbaum (Tin Man). Ett fantastiskt och ytterst kompetent sällskap.

Efter att alltså först grottat tävlingsbidragen på egen hand, har vi därefter haft dessa överläggningar. Resultatet? Nominerade och vinnare i de fyra kategorier vi ansvarar för.

“Outstanding achievement”

Vilka som nominerats respektive vunnit kan jag inte säga förrän galan hålls i London den 22 maj. Men klart är att vi var rörande överens om vinnarna i alla fyra kategorier. Och min absoluta favorit bland bidragen kommer även att nomineras till best in show, som ”outstanding achievement”.

Blir lycklig när jag tänker på hur glada de kommer bli – och hur välförtjänt det är.

Juryordförande för SABRE Awards, PR-gurun Paul Holmes, ledde också intressanta diskussioner kring vad som spelar roll i de här sammanhangen. Där vi alltså pratade om vad som skiljer ett strålande case från ett som ”bara” är bra.

Här är några av våra slutsatser:

  • Mät rätt! Effektmätning är en av de viktigaste parametrarna för att bevisa den nytta kampanjen har gjort eller gör. Det vill säga, om du anger att ökad kännedom är ett mål, då måste du också bevisa huruvida kännedomen påverkats av kampanjen. Vilket du gör genom att mäta. Utan relevanta mätningar, som kopplas till den initiala målsättningen, är du chanslös.

  • Ge upp räckvidden! Sluta ange räckviddssiffror, så länge de inte är helt avgörande för kampanjens framgång. Det är siffror som jurygrupperna i stort sett har slutat att bry sig om. Detta eftersom de är godtyckliga och kan sättas ihop under väldigt lösa omständigheter. 

  • Störst går inte först! Du kan vara en liten byrå med en liten kund och ändå gå hem i jurygrupperna. Det är kvaliteten i strategin, insikten, utförandet och – framför allt – resultatet som spelar roll. Inte de som levererar de mest påkostade casefilmerna eller har de snyggast designade pdf:erna. Eller den största budgeten, för den delen.

 

Vill du veta mer om hur vi tidigare tävlat med våra uppdrag? Klicka här för att kolla in vårt prisbelönta case tillsammans med Björklöven.







Här är det kakor!

Vi använder cookies för att bättre förstå vad du som besökare uppskattar på vår webb samt för att kunna annonsera på sociala medier. Är det okej med dig? Läs vår integritetspolicy.