Skicka vidare: “PR is not a dark art”

Att det råder förutfattade meningar om PR-branschen är något vi dagligen påminns om.
Många tror att vi ägnar oss åt att lura människor att köpa (eller köpa in på) varor och tjänster som inte gör någon nytta. Därav förklenande uttryck som ”PR-trick” och ”PR-jippo”.
Som så mycket annat bygger de föreställningarna på okunskap.

Vi – hela branschen – arbetar målmedvetet med att berätta om det vi faktiskt gör: vi hjälper företag och organisationer att fatta hållbara beslut, göra kloka saker och sedan – på ett transparent sätt – stötta dem när de kommunicerar med omvärlden.

I vår bransch är förtroende nyckeln till framgång och då går det naturligtvis inte att ljuga eller skarva. Vi hjälper våra kunder att bygga sina varumärken och att stärka sina relationer på lång sikt. Inte sällan i syfte att göra världen bättre, hur patetiskt det än må låta.

Det är ingen tillfällighet att de mest belönade casen i tävlingar som Sabre Awards, European Excellence Awards och Spinn är uppdrag som inte bara skapar affärsnytta för kunden, utan också förbättrar tillvaron för många.

Pretentioner vinner i längden

Punkt PR:s varumärkeslöfte är att vara kundens utvecklande samvete och här är vi alla överens om att pusha våra kunder att utveckla sina klimat-, mångfalds- och jämställdhetsinsatser. Cynism ryms inte, vi är övertygade om att pretentioner och ambitioner vinner i längden.

När BBC Radio 4 härom veckan diskuterade PR och media i ”Media Show” gjorde de det genom att utmåla PR-konsulter som ”mobbare” och ”lögnare”, vilket fick Emma Leech, ordförande för den brittiska branschorganisationen CIPR att reagera och med kraft svara på svartmålningen. Så här skriver hon till BBC:

Public relations is not a dark art. We are not bullies and we are not liars. What we deliver goes far beyond media relations. The truth is tens of thousands of public relations professionals provide ethical and strategic support to businesses of all sectors. We help build trust in organisations by establishing and improving relationships with key stakeholders – not just journalists. Many aspects of PR such as community engagement, digital communication and internal communication involve no media relations.

It’s wholly unfair and somewhat naive to label an industry of 70,000 people as dishonest. CIPR members are bound by the Institute’s Code of Conduct and adhere to the highest standards of professional practice. Media broadcasters have a responsibility to accurately reflect the reality of modern public relations. We have contacted the show’s producers to offer our help with definitions, research and guests for future shows.”

Vi ställer oss bakom hennes ord och hoppas att du gör detsamma.

Sprid gärna vidare.  







Här är det kakor!

Vi använder cookies för att bättre förstå vad du som besökare uppskattar på vår webb samt för att kunna annonsera på sociala medier. Är det okej med dig? Läs vår integritetspolicy.