Olov Hjärtström Baudin och Åse Thelander 2018

Punkt PR fortsätter blicka bakåt och framåt

Vi har frågat våra experter vad de främst tar med sig från 2017 – och vad de ser framför sig under 2018. Förra veckan var temat digitalt, denna vecka får du läsa vad Olov Hjärtström Baudin och Åse Thelander har spanat på. Temat? Påverkare. 

 

2017 – Vilken trend eller händelse tar ni med er därifrån?

Olov: Hur vi blir allt mer instängda i våra egna flödesbubblor på sociala medier, delvis på grund av Facebooks algoritmdribblande. Vi får allt svårare att ta in meningsskiljaktigheter och resonera med den eller dem som tycker olika. Det hindrar samtal som målar verkligheten i andra kulörer än svart och vitt. När alla, vem som helst, har möjligheten att kommunicera och sprida sina budskap – utan filter och etiska riktlinjer – har jag lätt att sakna den seriösa journalistikens forna dominans.   

Åse: Samtidigt var 2017 året då fler på riktigt började se värdet av att samarbeta med influencers (alltså påverkare) och framför allt micro-influencers. Till skillnad från en “vanlig” influencer är en micro-influencer någon som har en mindre publik. Det vill säga färre följare. Däremot är det ofta en mer trogen och engagerad publik. Med en mindre publik har de mer tid att interagera med sina följare, vilket leder till en tajtare relation och slutligen en större trovärdighet. Följarna ser en micro-influencer mer som en vän, någon de har förtroende för.

 

2018 – Vad ser ni framför er?

Åse: Jag tror att det kommer bli viktigt att hålla koll på vilka influencers som är falska och vilka som är trovärdiga. Med små medel är det enkelt att köpa följare. Se bara på hur Breakit-reportern Towe Boström byggde upp ett falskt konto på Instagram som lyckades ta sig in på influencer-plattformar som Tourn, Boostified och Influact. Detta spås bli ett växande problem vilket kommer att kräva stora insatser. En del i att möta problemet är att göra gedigen research för att verkligen garantera att en influencer stämmer överens med ditt varumärke.

Den här typen av samarbeten kommer bli viktigare för att du som varumärke ska kunna möta behovet av mer personligt och trovärdigt innehåll. Dina målgrupper blir allt kräsnare och då gäller det att ha en bra mix av olika kommunikationsinsatser. Och då gäller det också att se bortom räckvidd och följarantal. En influencer kan ha liten räckvidd men vara rätt för just din målgrupp och ditt varumärke – och är därför också ett långsiktigt bättre samarbete.

Olov: Jag tänker så klart på valet. Snart kommer allt kretsa kring det och vi kommer att få se en rad politiska utspel avsedda att skapa uppmärksamhet. Jag hoppas att vi lär oss att kritiskt granska och ifrågasätta källor, och att journalister får resurser att ta reda på hur det egentligen ligger till. Slaget kommer att stå på våra digitala plattformar. Och influencers kommer att spela en roll här.

 

Om vi tittar på vad valet innebär för kommunikationen, journalistik och nyheter – vad har du för tips?

Olov: Granska källor och försök att skapa dig en samlad bild. Titta på vem som är avsändare av nyheten som landar i ditt flöde och fundera på vad den personen eller organisationen har för bakgrund och avsikt. Kontrollera länken och se vad den går till. Om det är en organisation eller redaktion kan du också kontrollera om det finns en ansvarig utgivare, som i någon mån står med ett rättsligt ansvar om det skulle förekomma rena felaktigheter: lögner eller förtal. I valtider är det också klokt att besöka Viralgranskaren med jämna mellanrum. Titta också på UR:s pedagogiska program om källkritik – gärna med dina barn.

Fler framtidstankar

Vi avslutar med spaningar från Malin Vikström, projektledare och Sofia Westerlund, VD här på Punkt PR. Missa inte!

Vill du veta mer om influencers eller höra fler tankar inför valet? Är du intresserad av en skräddarsydd utbildning om framtidens möjligheter och utmaningar för dig och ditt företag? Kontakta Åse, Olov eller någon annan av våra PR-experter!







Här är det kakor!

Vi använder cookies för att bättre förstår vad du som besökare uppskattar på vår webb samt för att kunna annonsera på sociala medier. Är det okej med dig? Läs vår integritetspolicy.