Punkt PR:s Malin Vikström och Sofia Westerlund.

2017 och 2018, en sista utblick från Punkt PR

En sista tillbakablick och spaning för framtiden kommer från Punkt PR:s projektledare Malin Vikström och vd Sofia Westerlund. Denna gången är temat företags- och affärsutveckling och kommunikationens roll i detta.

2017 – Vilken trend eller händelse tar ni med er därifrån?

Sofia: Som chef och ledare, som kvinna och mamma så har givetvis #metoo som rörelse påverkat mig mest under 2017. De olika branschupproren slog ned som bomber och näringslivets ledare kunde inte blunda. Tidigt blev det också tydligt att det inte handlar om enskilda rötägg utan om maktmissbruk och en sexism som finns överallt. För mig är detta den viktigaste ledarfrågan just nu eftersom vi ledare inte längre kan säga att vi inget visste. Nu måste vi agera då en sund företagskultur är vårt ansvar. Annars kommer ingen vilja jobba med oss och då har vi inget företag kvar.  

Malin: 2017 såg vi också en växande motreaktionen till att ständigt vara uppkopplad och tillgänglig. Något som definitivt är en viktig ledar- och företagsfråga. Vissa menar att vi behöver stänga av telefonen och ägna mer tid till sysselsättningar som att måla eller sticka. Det pratas om så kallad ”digital detox”. Andra hävdar att det går att hitta nya smarta metoder för att bättre hantera det informationsflöde vi nås av via digitala kanaler. Telenor var till exempel snabba med att fånga upp detta genom att erbjuda gratis utbildning i Sunt skärmliv. Jag tror att fler har blivit medvetna om sina digitala vanor och att vi kommer att fortsätta diskussionen på vad som är sunt och inte under året.

 

2018 då, vad väntar oss?

Malin: Jag tror att omvärldsbevakning, mätning och analys är något som fler och fler kommer förstå vikten av. Vi lever i en värld där saker snabbt får spridning. Och vad som sägs och skrivs om ens varumärke kan snabbt få stora konsekvenser. Som när Kylie Jenner skrev en negativ tweet om Snapchat och det sänkte deras aktie med 6,1 procent. Därför behöver organisationer bli mer agila, hålla bättre koll och anpassa kommunikationen därefter.

Sen är det så klart viktigt att inte göra något förhastat även om det ska gå fort. Viktigt att stanna upp och tänkta till på vad och hur vi kommunicerar. Det finns i dag ett otal verktyg för att analysera kommunikationen i alla ens olika kanaler. Både för att analysera det vi själva publicerar och det som andra publicerar om oss. Får du bättre koll får du också lättare att se vad som fungerar bra eller mindre bra, du får underlag för att skruva i budskap eller ändra kanalval. Jag tror att fler kommer inse att de behöver prioritera utrymme för analys och mätning, det är affärskritiskt.

 

Sofia: Och på tal om affärskritiskt: jag tror stenhårt på PR som en naturlig del av ett företags affärsutveckling. Att transparent lyfta och diskutera PR- och kommunikationsfrågor i en ledningsgrupp är alltid ett klokt val. Målet med kommunikationen är ju att utveckla affären, inte bara paketera den och sprida den. Något vi PR-byråer ofta är bra på är lyssna, analysera omvärld, mediebild, målgrupp och sedan skapa kloka lösningar som ger effekt. Dessa verktyg är givna nycklar för alla vd:ar, ledningsgrupper och styrelser som vill utveckla sin affär och sitt varumärke – och arbetsgivarvarumärket. Jag tror att 2018 kommer att bjuda på många fina exempel som påvisar effekten av kommunikation som affärsutveckling.

 

Varumärkesstärkande kommunikation

Detta var vår sista spaning för denna gången. Men håll utkik på vår blogg där vi löpande publicerar matnyttiga tankar kring kommunikation.

Vill du veta mer om hur kommunikation kan stärka din affär? Är du intresserad av en skräddarsydd utbildning om hur du kan stärka ditt varumärke? Kontakta Malin, Sofia eller någon annan av våra PR-experter!







Här är det kakor!

Vi använder cookies för att bättre förstår vad du som besökare uppskattar på vår webb samt för att kunna annonsera på sociala medier. Är det okej med dig? Läs vår integritetspolicy.